logopedie

Despre logopedie-interviu cu Elena Nedelcu-Specialist în educație și intervenție timpurie

Când sunt mici, este amuzant când stâlcesc cuvintele, doar să zică ceva nou. Ana îi zicea “Duda” suzetei, de exemplu. Dar, pe măsură ce cresc, dacă exprimarea copiilor nu este chiar clară, putem apela cu încredere la un specialist. Nouă ni se părea că Ana nu pronunța anumite sunete corect (nici eu și nici soțul nu le pronunțăm chiar pe toate). Părerea noastră a fost confirmată încă de când Ana avea 3 ani de către educatoarea ei. Noi nu am avut șansa de a corecta acest lucru și ne-a creat mici complexe de-a lungul timpului, dar la ea se poate.

Am pregătit un interviu cu Elena Nedelcu – Specialist în educație și intervenție timpurie, Președintele Asociației Aripi Albastre. Și prin “am pregătit un interviu”, adică eu i-am adresat câteva întrebări și ea a fost incredibil de amabilă să îmi răspundă în scris la ele. Cu alte cuvinte, a scris acest articol. Mulțumesc, Elena.

Cine este Elena Nedelcu?

Sunt un partener grozav de joacă pentru copilașii din centrul Aripi Albastre și pentru băiețelul meu ‘’Miculvorbăreț’’, specializarea mea este pe aria de educație și intervenție timpurie, fiind ghidată în activitățile pe care le desfășor de următorul crez:

Trebuie să le permitem copiilor să exploreze, să se conecteze, să construiască și să simtă parte din lumea care îi înconjoară. Instrumentul educativ cel mai important nu este tehnologia. Nu sunt nici tabletele interactive, nici telefoanele…Sunt mâinile. Să le eliberăm, așadar, mâinile.


Când este recomandată o evaluare logopedică?


Evaluarea logopedică este recomandată în momentul în care părintele constată că există o dificultate pe aria de limbaj la copilul său. Pentru a putea observa acest aspect este important ca părintele să citească despre reperele în dezvoltare ale limbajului la copil, să observe îndeaproape dezvoltarea copilul și să nu ezite să ceară părerea unui specialist atunci când observă că există unele carențe în dezvoltare.

În cazul în care până la vârsta de 2 ani copilașul nu are în vocabular cuvinte folosite cu sens, fie ele și cu o articulare mai deficitară, se recomandă evaluarea logopedică.

logopedie

Alte semne îngrijorătoare, raportate la primii ani de viață ai copilului:

  • nu are abilități de imitare
  • lipsește jocul funcțional
  • nu arată la cerere obiecte uzuale din casă
  • verbalizarile făcute nu au o anume funcție (spune mama dar nu se adresează persoanei)
  • nu răspunde la nume și are dificultăți în a menține contact vizual
  • nu răspunde la cerințe ușoare precum “Stai, Vino, Adu x”.
  • limbajul este haotic, ecolalic, nu are sens de comunicare
  • au dificultăți pe aria de ritm și fluență iar aici includem și copilașul care se bâlbâie.
  • În cazul copilașului cu vârsta de 3-4 ani, se urmărește ca acesta să aibă un vocabular activ, să facă propoziții, să pună întrebări, să aibă abilități de conversație și exprimarea lui să fie clară.

Este necesară o evaluare logopedică la această etapă de vârstă dacă se mai observă și că în timpul vorbirii copilul omite, înlocuiește sau inversează anumite sunete ori dacă vorbirea copilului nu este fluentă.

Când este recomandată începerea terapiei?

Începerera terapiei logopedice este recomandată să fie realizată cât mai devreme pentru ca șansele de a se recupera carențele existente sunt mult mai mari dacă copilul a beneficiat de o intervenție timpurie.

Dacă discutăm doar de dificultăți pe aria de articulare, intervenția logopedică se poate începe în jurul vârstei de 3-4 ani dar în cazul în care există întârziere de limbaj expresiv ori chiar lipsă lui iar copilul are împlinită vârstă de 2 ani, atunci terapia de stimulare a limbajului se începe și mai devreme.

În ce constă terapia?

Terapia logopedică se realizează după ce copilului i s-a realizat o evaluare logopedică complexă și se desfășoară pe bază unui plan de intervenție personalizat, adaptat nevoilor copilului.

Metodele de lucru folosite diferă de la fiecare caz dar în absolut toate există un element comun- logopedul are rolul de a interveni cu blândețe și realizând activități de joc astfel încât copilul să fie motivat și să fie pentru el distractiv. Scopul nu este de a frustra copilul ci de a îl motiva și a îi crește stima de sine. Părintele are rolul de a continua acasă obiectivele stabilite, sub îndrumarea specialistului logoped.

logopedie

Cum decurge o oră de terapie?

Aici putem să discutăm de la caz la caz, în funcție de diagnosticul stabilit copilului. Atunci când discutăm despre o tulburare de pronunție, în multe din cazuri, articularea este deficitară deoarece copilul are dificultăți pe aria de aparat fonoarticulator, tonus muscular și pe aria de respirație. Într-o astfel de situație, în cadrul orei de terapie realizăm la începutul orei mișcări de motricitate grosieră, urmate de exerciții de respirație și de antrenare a aparatului fonoarticulator iar după aceste exerciții de mobilitate intrăm în activități de joc care implică partea de pronunție.

Cine mai vine la voi la centru?

În cadrul centrului nostru avem copilași cu vârsta cuprinsă între 1.8 luni- 7 ani, cu afecțiuni precum: dislalie, balbism, tulburare de spectru autist, întârziere în dezvoltarea limbajului, tulburare pervazivă de dezvoltare, desincronizare senzorială, adhd. Fiecare program de terapie este realizat prin activități de joc, în mod particular și individualizat, pentru fiecare copil în parte, în funcție de achizițiile cu care copilul vine și carențele în dezvoltare pe care acesta la are la momentul evaluării.

Sunt vizate abilitățile cognitive, limbajul și comunicarea funcțională, socializarea, abilitățile de autonomie personală, deprinderea de comportamente adecvate. Obiectiv principal al intervenției noastre îl reprezintă integrarea copilului în colectivitate și dobândirea de abilități care să îl ajute pe copil să fie autonom.

logopedie

Anastasia merge la logopedie la Centrul Aripi Albastre din vară și se vede clar progresul. Repetăm și acasă, pe cât posibil. Cu siguranță la unele sunete vom mai intens. :)) Ea este foarte entuziasmată, este unul dintre evenimentele săptămanii pentru ea. În pauze fac tot felul de activităti care îi mențin încântarea vie. Ședințele sunt 1 la 1 și se respectă toate normele de protecție. De obicei, îl iau și pe bebe și mă joc cu el în curte unde este spațiu suficient pentru a respecta distanțarea socială.

Sursa foto: pixabay.com

1 thought on “Despre logopedie-interviu cu Elena Nedelcu-Specialist în educație și intervenție timpurie”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.