Cum îmi organizez timpul pentru a găsi echilibrul între familie și carieră

Categories Familie
Echilibrul intre familie si cariera

Când blogul a împlinit un an, v-am întrebat despre ce v-ar plăcea să citiți, în viitor, pe blog. Iar multe dintre răspunsurile voastre erau despre organizarea timpului, cum reușim să le facem pe toate, cum ne planificăm timpul etc. Așa că m-am documentat 🙂 Primisem de la Mămica Activă cartea Laurei Vanderkam “Dacă eu am reușit poți și tu“, așa că am citit-o și am scris despre cum aplic eu anumite idei din carte.

Echilibrul între familie și carieră

Cartea se bazează pe un studiu făcut pe femei de succes din SUA, care în anul 2013 aveau venituri peste 100 000 de dolari pe an, cariere și cel puțin un copil sub 18 ani. Mămicile au fost de acord să completeze un jurnal zilnic al activităților, timp de o săptămână. De la fiecare persoană putem învăța câte ceva, cu siguranță.

O săptămână are 168 de ore, din care teoretic 45-50 de ore le petrecem la serviciu (cu tot cu pauza de masă și drumul până acolo), 49-56 de ore le petrecem dormind, deci ne mai rămân minim 62 de ore de petrecut cu familia, timp pentru noi și treburi casnice. Acum depinde de noi cum ne organizăm timpul acesta.

Din dorința de a face totul, unele persoane preferă să lucreze part time sau de acasă pentru a avea timp să facă curățenie, mâncare, să stea cu cei mici etc. Dar, analizând modelul femeilor de succes din carte, este mai rentabil să investești în tine (să mergi la anumite cursuri, să îți dezvolți diferite abilități), să ai un job full time mai bine plătit și să îți angajezi ajutor. În loc să stai ore întregi să faci curat, mai bine angajezi o menajeră sau o firmă de curățenie, iar timpul petrecut acasă cu copiii le este dedicat lor exclusiv.

În carte, era exemplul unei familii care a angajat o studentă care se pregătea să devină nutriționist pentru a le găti meniuri sănătoase zilnic. La noi nu cunosc astfel de variante, dar există firme de catering pentru perioadele când suntem foarte ocupate. Putem găti feluri de mâncare simple, care se fac repede, iar mâncărurile mai complicate pot fi comandate. Eu, de exemplu, gătesc repede paste, carne la cuptor sau la aburi, legume la wok, salate iar ciorbele și mâncărurile care durează mai mult să fie făcute, le rog pe bunici să ni le aducă în weekend, când vin în vizită la nepoată. Nu vin în fiecare weekend, dar când vin, aduc și ceva de mâncare. 🙂
 
Analizează-ți ziua de muncă.
Sunt persoane care întârzie la serviciu și apoi vor să compenseze, stând peste program. Sau persoane care nu fac nimic în prima parte a zilei și seara se pot concentra mai bine. Depinde și de tipul jobului, acum. Eu prefer să ajung dimineața pentru că atunci simt că mă pot concentra cel mai bine și am și energie. Când sunt la muncă mă concentrez doar pe muncă, iar apelurile personale, shoppingul online, Facebook și altele prefer să mă relaxez în pauză cu ele. Uneori, dacă intri pe Facebook și uiți de tine acolo (că mereu apare ceva nou), pierzi timpul în care ar fi trebuit să îți îndeplinești sarcinile de serviciu.

Estimează cât ține o activitate. Eu sunt o fire mai organizată. Am mereu liste în agende și pe telefon cu ce vreau să fac. Am planuri de viitor în general, liste săptămânale și zilnice. Doar că problema mea este că îmi programez atât de multe activități zilnic, încât dacă ziua ar avea 50 de ore, poate că le-aș termina și eu. Trebuie să estimăm cât ar dura o activitate și apoi să ne organizăm. Ieri, am curățat frigiderul. Credeam că îmi va lua cam 2 ore maxim. Mi-a luat jumătate de zi. Credeam că voi scrie articolul ăsta în maxim 30 de minute, scriu la el de peste o oră și tot nu am terminat. Despre asta vorbesc. 🙂

Folosește eficient drumul până la serviciu. În mijloacele de transport în comun poți citi sau poți asculta un curs care să te ajute să te dezvolți în carieră. Eu prefer să citesc în metrou. Mă relaxez și mă detașez de probleme personale în drum spre muncă și invers.

Prelungește timpul în care copilul stă cu bona sau merge la grădiniță. Poate că o oră în plus pe zi te va ajuta să îți păstrezi același stil de viață pe care îl aveai și înainte de a avea copil. În ora respectivă poți merge la sală, poți citi ceva, poți bea un suc cu o prietenă după serviciu. Nu trebuie să te simți vinovată pentru asta.

Bucură-te de seri. Fetița mea se culcă la maxim ora 9. Eu, undeva pe la 11-12. Am două sau trei ore pentru mine. În loc să stau la TV sau să mă uit la seriale, pot face ceva pentru mine. Pot să scriu pe blog sau să aloc acest timp altui hobby. Sau îngrijirii personale, la care țin destul de mult. 😛

Oraganizează-ți cu atenție weekendurile. De vineri de la 18:00 până luni la 6:00 sunt 60 de ore. Din care probabil că sunt trează 36 de ore. Îmi organizez din timpul săptămânii câteva activități distractive pentru familie și încerc să le fac. Totul în funcție de programul copilului. Ieșim cu prieteni în parc, mergem la un loc nou de joacă pentru copii, la Ferma Animalelor. În carte, scria că părinții inteligenți dorm pe rând, câte o zi din weekend cât de mult pot. Noi facem asta de mult, m-am umflat în pene când am văzut. :)) Când dorm eu mai mult, soțul iese cu cea mică în parc și petrec timp doar ei doi. Poate că acestea sunt singurele ore pe care le petrec ei, singuri, fără mine.

Identifică timpul prețios. De multe ori ne gândim că nu avem suficient timp să facem ceva și abandonăm. Și 5 minute libere sunt bune să citim dintr-o carte, de exemplu. 5 minute azi cât așteptăm autobuzul, 5 minute mâine cât stăm la o coadă, terminăm un capitol într-o săptămână. :)) Tot e mai bine decât deloc.

Fă-ți o listă de activități pe trei coloane: familie, muncă și viață personală. În felul acesta, îți vei trece câte o activitate la fiecare și nu vei uită de timpul tău.

Concluzia mea este că nu poți face singură totul. Dacă și tu și soțul aveți joburi full time, clar ai nevoie de ajutor în creșterea copilului. Fie că îl lași la creșă/grădiniță, cu o bonă sau cu bunicii. Timpul tău liber nu mai este liber dacă sâmbătă faci curat și mâncare toată ziua. Te poți organiza să faci câte puțin din toate. Într-un weekend cureți cuptorul, într-o seara faci sport și tot așa. Mai bine faci câte puțin din fiecare, decât să nu faci nimic și să stai să te plângi că oricum nu ai timp, așa că nu mai faci nimic. Totul ține de priorități. Trebuie să găsești timp.  

Cartea “Dacă eu am reușit, poți și tu” de Laura Vanderkam o găsiți pe Totul despre mame. Vă recomand să o citiți, pentru că sunt multe sfaturi de organizare a timpului și fiecărei persoane i se potrivesc anumite lucruri. Cu siguranță veți găsi câteva sfaturi utile.

Sursa foto pixabay.com

Summary
Review Date
Reviewed Item
Dacă eu am reușit, poți și tu
Author Rating
51star1star1star1star1star

Abonare la postarile blogului

Join 6 other subscribers

Mama, expert contabil si blogger in devenire. Imi place culoarea verde si broscutele pentru ca sunt verzi.


5 thoughts on “Cum îmi organizez timpul pentru a găsi echilibrul între familie și carieră

  1. Mi-a placut sfatul legat de analizarea zilei de munca. Putem pierde mult timp cu taskuri minore sau activitati inutile.
    Pare foarte interesanta cartea, o sa o caut si eu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *